درباره وب سایت


به وبسایت بخت آزمائی ملی ( اعانه ملی) خوش آمدید.هدف این وبسایت معرفی و آشنایی با بخشی از اسناد تاریخی کشورمان هست که در گذشته ای نه چندان دور مورد استفاده عموم مردم بوده است.تمامی مطالب و تصاویر این سایت صرفا جنبه تاریخی داشته و استفاده از آن با ذکر منبع مجاز می باشد. دوستانی که در خصوص این اوراق اطلاعاتی دارند با ایمیل بنده تماس بگیرند: mayssam_tnm@yahoo.com صفحه ما در اینستاگرام https://Instagram.com/Bakhtazmaee


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 258
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

کلکسیون میثم
برگه هایی نه چندان مهم ولی تداعی کننده خاطرات گذشته و روزگاری نه چندان دور

 



سه شنبه 14 مهر 1394برچسب:, :: 23:48 ::  نويسنده : میثم

همونطور که دوستان میدونن سازمان خمات اجتماعی از سال 1326 شروع به کار کرد و ابتدا به صورت ماهانه اقدام به چاپ بلیت بخت آزمائی می نمود که تصویری که ملاحظه می فرمائید مربوط به نهمین بلیت منتشر شده توسط این سازمان در خرداد ماه 1327 می باشد.طبق تصویر طراحی های دور بلیت بسیار زیبا و پر معنا و در عین حال ساده بوده که بیانگر اقدامات و اهداف این سازمان می باشد.امیدوارم از دیدن این بلیت کمیاب لذت ببرید.

 



ادامه مطلب ...


اعانه ملی مخصوص نوروز 50 که معمولا در اواخر و اوایل سال در دهه 40 و 50 بلیط ها با طرح عمو نوروز چاپ می شدند و همانطور که میبینید با جوایز جالبی از قبیل هفت سین طلا در اختیار خریداران قرار می گرفت.سایز این گونه بلیطها هم معمولا بزرگتر از سایز معمول بود.

 

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : میثم

لازم به توضیح هست که در دوره 6 ماهه اول سال 1350 سازمان شاهنشاهی بر روی بلیط های بخت آزمائی تصویر افرادی که برنده این بلیط ها میشدند به همراه مشخصات و محل سکونتشون چاپ می کرد که به نوعی هدف این کار می تونست جلب اعتماد افراد جامعه و تشویق اونها به خرید بلیط بخت آزمائی بود.

 



ادامه مطلب ...


با سلام به دوستان

با توجه به اینکه هدف این وبسایت ارائه اطلاعات راجع به اوراق اعانه ملی یا همون بخت آزمائی هست لازم دونستم از این به بعد توضیحاتی هر چند مختصر ولی مفید راجع به این اراق بدم تا علاوه بر اینکه با دیدن تصاویر این اوراق لذت ببرین، اطلاعاتی هم در این زمینه کسب کنید.

ضمنا خاطر نشان میشه که این اطلاعات حسب تجربه و پرس و جو از اهل فن و کلکسیونر ها بدست اومده و در صورتیکه که اطلاعات بیشتر و مکمل در این زمینه دارید از کسب نظر از شما عزیزان خوشحال میشم.

الف : تاریخچه اعانه ملی و هدف آن  

اصولا هدف از چاپ و توزیع و نهایتا خرید این اوراق کمک به بنگاه ها و مراکز دولتی و غیر دولتی جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه بوده و به همین منظور طی سالیان متمادی در دوره پهلوی اول و دوم این اوراق توسط چندین ارگان به چاپ می رسیدند و منافع حاصل از فروش این اوراق صرف امور خیریه می شد و در قبال این کار، بنگاهها از محل فروش اوراق بخشی رو به عنوان جایزه به خریداران این اوراق از طریق قرعه کشی اهدا می کرد و فرد دارنده اوراق جوایز رو دریافت می کرد.

در اینکه این اوراق از چه تاریخی شروع به چاپ شدند اطلاعات کامل و دقیقی در دست نیست و تا بحال از دوره قاجار بلیت اعانه ا ی دیده نشده و اولین بلیت اعانه گفته میشه که جهت کمک به ساخت آرامگاه فردوسی چاپ و توزیع شده است.ضمنا از سازمانها و بنگاههای دیگری همچون انجمن های سوارکاری و نیز تربیت بدنی در دوره پهلوی اول هم نمونه بلیت های بخت آزمائی دیده شده،ولی در هر صورت عموما اون بلیتهای که اکثر مردم دیدن و تا زمان انقلاب چاپ میشد از سال 1326 توسط بنگاه شاهنشاهی خدمات اجتماعی شروع به کار کرد و بالغ بر 1400 سری بلیت بخت آزمائی رو به صورت منظم و در هر چهاشنبه چاپ میکرد.

لازم به ذکر هست که نام این اوراق در ابتدا به عنوان "بخت آزمائی ملی" بوده که در سال 1341 به عنوان " اعانه ملی  " تغییر نام داد.

 تصویر آخرین بلیت با عنوان "بخت آزمائی ملی" منتشر شده در تاریخ 23 اسفند 1340

تصویر اولین بلیت با عنوان  "اعانه ملی" منتشر شده در تاریخ 1 فروردین 1341

 

 


ادامه مطلب ...


چهار شنبه 1 مهر 1394برچسب:, :: 22:59 ::  نويسنده : میثم

به زودی در این وبسایت مطالب و عکس های متنوعی در خصوص بلیتهای بخت آزمائی یا همون اعانه ملی قرار خواهد گرفت.با ما همراه باشید

 


ادامه مطلب ...


 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب