درباره وب سایت


به وبسایت بخت آزمائی ملی ( اعانه ملی) خوش آمدید.هدف این وبسایت معرفی و آشنایی با بخشی از اسناد تاریخی کشورمان هست که در گذشته ای نه چندان دور مورد استفاده عموم مردم بوده است.تمامی مطالب و تصاویر این سایت صرفا جنبه تاریخی داشته و استفاده از آن با ذکر منبع مجاز می باشد. دوستانی که در خصوص این اوراق اطلاعاتی دارند با ایمیل بنده تماس بگیرند: mayssam_tnm@yahoo.com صفحه ما در اینستاگرام https://Instagram.com/Bakhtazmaee


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 309
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

کلکسیون میثم
برگه هایی نه چندان مهم ولی تداعی کننده خاطرات گذشته و روزگاری نه چندان دور

بلیت بخت آزمایی زیبای سال 36

این بلیت شامل دو بخش بوده که به صورت افقی و خط چین از هم جدا و بلیت را به دو بخش تقسیم می نماید.

نیم بالای بلیت، بلیت هفتگی می باشد که مربوط به 11 اردیبهشت 1336 می باشد و نیم پایین بلیت متعلق به اعانه ملی فصلی مربوط به سه ماهه اول سال 36 می باشد.

همانگونه که از تصویر مشخص است هر دو قسمت دارای دو شماره متفاوت می باشد و خریدار این نوع بلیت ها که باید استثنایاً مبلغ 30 ریال باید بابت آن پرداخت می کردند شانس دو بار برنده شدن در قرعه کشی هفتگی و فصلی را داشت.

 

 



 دسته چک زیبای بلیت بخت آزمایی سری 1056 مربوط به 24 اسفند ماه 1349

بلیت بخت آزمایی سال 1349



 

در اواسط دهه 40 و نیز 50 و با توجه به افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت، رونق فروش بلیت های بخت آزمایی پس از 2 دهه فعالیت بیش از پیش گردید و در آن زمان بود که بلیت های بخت آزمایی به صورت دسته چک و به تعداد ده عدد شماره پشت هم در هر سری همزمان با انتشار تک بلیت ها در قالب این دسته چکها به فروش میرسید.

لازم به ذکر است جلد دسته چک بلیت های بخت آزمایی نیز همانند خود بلیتها از طراحی خاص و منحصر بفردی برخوردار بودند که نمونه آن در تصویر زیر دیده میشود که مربوط به سری 743 است و در تاریخ 26 اسفند سال 1343 چاپ و بفروش رسید.

 

جلد دسته چک بلیت بخت آزمایی 

 

جلد دسته چک بلیت بخت آزمایی



در اوایل چاپ بلیتهای بخت آزمایی بجای هر هفته، این اوراق هر ماه چاپ و به فروش می رسید و  بلیت فوق هفتمین بلیت بخت آزمایی منتشر شده توسط سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی می باشد.علیرغم سادگی و تک رنگ بودن این نوع بلیتها دقت و تنوع در طراحی آن مثال زدنی می باشد.

 



 

 



 

این بلیت به مناسبت میلاد شاهنشاه چاپ شد و عواید آن در جهت پیکار با بی سوادی صرف شد.

 

 



بلیت بخت آزمائی زیبای سال 54 که به صورت دو قلو می باشد.

نکته : از سال 54 تا 57 بلیتهای بخت آزمائی به صورت 5 قلو چاپ می شدند که از هم قابل جدا شدن بوده و دارای یک شماره سریال بودند.در صورت برنده شدن آن شماره از بلیت، جوایز آن شماره بلیت تقسیم به پنج شده و به دارنده آن بر مبنای تعداد بلیتی که از آن شماره داشت، اهدا می شد.لازم به ذکر است سایز این بلیتها هم نسبت به سالهای قبل کوچکتر می باشد.

 

 



بلیتی زیبا مربوط به سال 44 با جایزه ویژه اتومبیل فورد آلمانی مدل 1966

 



برخی از بلیتهای بخت آزمائی بنا به مناسبت های مختلف در طول سال با شکل و شمایل ویژه ای چاپ می شدند و معمولاً جوایز بیشتر و خاصی برای آنها در نظر گرفته می شد.بلیت فوق نیز به مناسبت روز مادر در تاریخ 5 دی 52 چاپ شده و همانطور که میبینید جوایز فوق العاده ای از طلا برای برندگان آن در نظر گرفته شده بود.

 



 



 با سلام خدمت دوستان عزیز

در این مطلب بنده قصد دارم در خصوص چند مورد از اعداد و ارقامی که بر روی بلیت های بخت آزمائی چاپ می شده و ممکنه که برای خیلی از دوستان گنگ و مبهم و مورد سوال باشه توضیحاتی عرض کنم.

1- سری : در تمامی بلیت های بخت آزمائی عددی همیشه به عنوان سری درج میشه که اون بیانگر شماره همون بلیت هست به این معنی که در طول بیش از 30 سال که از چاپ بلیت بخت آزمائی میگذشت و تقریبا هر هفته یک عدد از اون چاپ میشد شماره ای که در هر بلیت به عنوان سری قید میشه بیانگر این هست که بلیت مورد نظر چندمین بلیت بخت آزمائی چاپ شده توسط سازمان خدمات اجتماعی هست.به عبارت دیگر به عنوان مثال اگر بلیتی با شماره سری 850 باشه به این معنی هست که اون بلیت 850 مین بلیت چاپ شده از زمان آغاز چاپ بلیت بخت آزمائی بوده و قاعدتا بلیتی که هفته بعد چاپ میشد شماره سری 851 در آن درج میشد.پس بنابر قاعده فوق حتی دو بلیت با دو تاریخ متفاوت از یک شماره سری استفاده نمی کردند.

2- بعد از شماره سری ،دو عدد هم در تمام بلیتها وجود داره که معمولا از طریق ممیز از هم جدا میشن که عدد سمت چپ ممیز بیانگر چندمین سال چاپ بلیت بخت آزمائی و عدد سمت راست نشان دهنده چندمین بلیت بخت آزمائی چاپ شده در همون سال هست.

به عنوان مثال بلیتی با اعداد 13/16 بیانگر این هست که بلیت چاپ شده در سال 13م (از تاریخ چاپ اولین بلیت که سال 1326 می باشد)یعنی سال 1339 چاپ شده و عدد 16 یعنی در هفته 16م سال 39 چاپ شده.

لازم به ذکر هست که اعداد ممیز از سال 1334 به بعد در بلیت ها درج می شد و از سال 1326 تا 1333 تنها عدد سری بر روی بلیتها چاپ میشد. 

     عدد 9 یعنی در سال نهم (1335) و عدد 3 یعنی سومین بلیت سال 35 میباشد

    پس میشه از این اعداد حدس زد این بلیت در تاریخ 10آبان1351 چاپ شده

    این بلیت نیز در 11 اسفند 1344 چاپ شده است

امیدوارم از مطالب فوق استفاده لازم رو برده باشید



ذکر یک نکته لازم هست و اون اینه که از سال 1328 تا آخر سال 1334 تاریخ اعانه ها صرفا بدون قید سال بوده و سال اونها در پشت بلیت ها درج می شده و از  35 ،سال هم در کنار تاریخ بلیت درج می شد.

 

 



 



سه شنبه 14 مهر 1394برچسب:, :: 23:48 ::  نويسنده : میثم

همونطور که دوستان میدونن سازمان خمات اجتماعی از سال 1326 شروع به کار کرد و ابتدا به صورت ماهانه اقدام به چاپ بلیت بخت آزمائی می نمود که تصویری که ملاحظه می فرمائید مربوط به نهمین بلیت منتشر شده توسط این سازمان در خرداد ماه 1327 می باشد.طبق تصویر طراحی های دور بلیت بسیار زیبا و پر معنا و در عین حال ساده بوده که بیانگر اقدامات و اهداف این سازمان می باشد.امیدوارم از دیدن این بلیت کمیاب لذت ببرید.

 



ادامه مطلب ...


اعانه ملی مخصوص نوروز 50 که معمولا در اواخر و اوایل سال در دهه 40 و 50 بلیط ها با طرح عمو نوروز چاپ می شدند و همانطور که میبینید با جوایز جالبی از قبیل هفت سین طلا در اختیار خریداران قرار می گرفت.سایز این گونه بلیطها هم معمولا بزرگتر از سایز معمول بود.

 

 



ادامه مطلب ...


 

 

به اطلاع علاقمندان می رساند برای اولین بار شما می توانید نسبت به معاوضه بلیت های بخت آزمائی خود با لیست بنده اقدام نمائید.برای اطلاعات بیشتر و نیز دریافت لیست بلیت های قابل معاوضه به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
در صورت تمایل به تبادل با ایمیل بنده تماس بگیرید تا پس از ارایه رمز مطلب، لیست بنده را مشاهده فرمایید mayssam_tnm@Yahoo.com


ادامه مطلب ...


دو شنبه 6 مهر 1394برچسب:, :: 1:0 ::  نويسنده : میثم

لازم به توضیح هست که در دوره 6 ماهه اول سال 1350 سازمان شاهنشاهی بر روی بلیط های بخت آزمائی تصویر افرادی که برنده این بلیط ها میشدند به همراه مشخصات و محل سکونتشون چاپ می کرد که به نوعی هدف این کار می تونست جلب اعتماد افراد جامعه و تشویق اونها به خرید بلیط بخت آزمائی بود.

 



ادامه مطلب ...


با سلام به دوستان

با توجه به اینکه هدف این وبسایت ارائه اطلاعات راجع به اوراق اعانه ملی یا همون بخت آزمائی هست لازم دونستم از این به بعد توضیحاتی هر چند مختصر ولی مفید راجع به این اراق بدم تا علاوه بر اینکه با دیدن تصاویر این اوراق لذت ببرین، اطلاعاتی هم در این زمینه کسب کنید.

ضمنا خاطر نشان میشه که این اطلاعات حسب تجربه و پرس و جو از اهل فن و کلکسیونر ها بدست اومده و در صورتیکه که اطلاعات بیشتر و مکمل در این زمینه دارید از کسب نظر از شما عزیزان خوشحال میشم.

الف : تاریخچه اعانه ملی و هدف آن  

اصولا هدف از چاپ و توزیع و نهایتا خرید این اوراق کمک به بنگاه ها و مراکز دولتی و غیر دولتی جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه بوده و به همین منظور طی سالیان متمادی در دوره پهلوی اول و دوم این اوراق توسط چندین ارگان به چاپ می رسیدند و منافع حاصل از فروش این اوراق صرف امور خیریه می شد و در قبال این کار، بنگاهها از محل فروش اوراق بخشی رو به عنوان جایزه به خریداران این اوراق از طریق قرعه کشی اهدا می کرد و فرد دارنده اوراق جوایز رو دریافت می کرد.

در اینکه این اوراق از چه تاریخی شروع به چاپ شدند اطلاعات کامل و دقیقی در دست نیست و تا بحال از دوره قاجار بلیت اعانه ا ی دیده نشده و اولین بلیت اعانه گفته میشه که جهت کمک به ساخت آرامگاه فردوسی چاپ و توزیع شده است.ضمنا از سازمانها و بنگاههای دیگری همچون انجمن های سوارکاری و نیز تربیت بدنی در دوره پهلوی اول هم نمونه بلیت های بخت آزمائی دیده شده،ولی در هر صورت عموما اون بلیتهای که اکثر مردم دیدن و تا زمان انقلاب چاپ میشد از سال 1326 توسط بنگاه شاهنشاهی خدمات اجتماعی شروع به کار کرد و بالغ بر 1400 سری بلیت بخت آزمائی رو به صورت منظم و در هر چهاشنبه چاپ میکرد.

لازم به ذکر هست که نام این اوراق در ابتدا به عنوان "بخت آزمائی ملی" بوده که در سال 1341 به عنوان " اعانه ملی  " تغییر نام داد.

 تصویر آخرین بلیت با عنوان "بخت آزمائی ملی" منتشر شده در تاریخ 23 اسفند 1340

تصویر اولین بلیت با عنوان  "اعانه ملی" منتشر شده در تاریخ 1 فروردین 1341

 

 


ادامه مطلب ...


چهار شنبه 1 مهر 1394برچسب:, :: 22:59 ::  نويسنده : میثم

به زودی در این وبسایت مطالب و عکس های متنوعی در خصوص بلیتهای بخت آزمائی یا همون اعانه ملی قرار خواهد گرفت.با ما همراه باشید

 


ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب