درباره وب سایت


به وبسایت بخت آزمائی ملی ( اعانه ملی) خوش آمدید.هدف این وبسایت معرفی و آشنایی با بخشی از اسناد تاریخی کشورمان هست که در گذشته ای نه چندان دور مورد استفاده عموم مردم بوده است.تمامی مطالب و تصاویر این سایت صرفا جنبه تاریخی داشته و استفاده از آن با ذکر منبع مجاز می باشد. دوستانی که در خصوص این اوراق اطلاعاتی دارند با ایمیل بنده تماس بگیرند: mayssam_tnm@yahoo.com صفحه ما در اینستاگرام https://Instagram.com/Bakhtazmaee


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

کلکسیون میثم
برگه هایی نه چندان مهم ولی تداعی کننده خاطرات گذشته و روزگاری نه چندان دور

بلیتی زیبا مربوط به سال 44 با جایزه ویژه اتومبیل فورد آلمانی مدل 1966

 



برخی از بلیتهای بخت آزمائی بنا به مناسبت های مختلف در طول سال با شکل و شمایل ویژه ای چاپ می شدند و معمولاً جوایز بیشتر و خاصی برای آنها در نظر گرفته می شد.بلیت فوق نیز به مناسبت روز مادر در تاریخ 5 دی 52 چاپ شده و همانطور که میبینید جوایز فوق العاده ای از طلا برای برندگان آن در نظر گرفته شده بود.

 



 



 با سلام خدمت دوستان عزیز

در این مطلب بنده قصد دارم در خصوص چند مورد از اعداد و ارقامی که بر روی بلیت های بخت آزمائی چاپ می شده و ممکنه که برای خیلی از دوستان گنگ و مبهم و مورد سوال باشه توضیحاتی عرض کنم.

1- سری : در تمامی بلیت های بخت آزمائی عددی همیشه به عنوان سری درج میشه که اون بیانگر شماره همون بلیت هست به این معنی که در طول بیش از 30 سال که از چاپ بلیت بخت آزمائی میگذشت و تقریبا هر هفته یک عدد از اون چاپ میشد شماره ای که در هر بلیت به عنوان سری قید میشه بیانگر این هست که بلیت مورد نظر چندمین بلیت بخت آزمائی چاپ شده توسط سازمان خدمات اجتماعی هست.به عبارت دیگر به عنوان مثال اگر بلیتی با شماره سری 850 باشه به این معنی هست که اون بلیت 850 مین بلیت چاپ شده از زمان آغاز چاپ بلیت بخت آزمائی بوده و قاعدتا بلیتی که هفته بعد چاپ میشد شماره سری 851 در آن درج میشد.پس بنابر قاعده فوق حتی دو بلیت با دو تاریخ متفاوت از یک شماره سری استفاده نمی کردند.

2- بعد از شماره سری ،دو عدد هم در تمام بلیتها وجود داره که معمولا از طریق ممیز از هم جدا میشن که عدد سمت چپ ممیز بیانگر چندمین سال چاپ بلیت بخت آزمائی و عدد سمت راست نشان دهنده چندمین بلیت بخت آزمائی چاپ شده در همون سال هست.

به عنوان مثال بلیتی با اعداد 13/16 بیانگر این هست که بلیت چاپ شده در سال 13م (از تاریخ چاپ اولین بلیت که سال 1326 می باشد)یعنی سال 1339 چاپ شده و عدد 16 یعنی در هفته 16م سال 39 چاپ شده.

لازم به ذکر هست که اعداد ممیز از سال 1334 به بعد در بلیت ها درج می شد و از سال 1326 تا 1333 تنها عدد سری بر روی بلیتها چاپ میشد. 

     عدد 9 یعنی در سال نهم (1335) و عدد 3 یعنی سومین بلیت سال 35 میباشد

    پس میشه از این اعداد حدس زد این بلیت در تاریخ 10آبان1351 چاپ شده

    این بلیت نیز در 11 اسفند 1344 چاپ شده است

امیدوارم از مطالب فوق استفاده لازم رو برده باشید



ذکر یک نکته لازم هست و اون اینه که از سال 1328 تا آخر سال 1334 تاریخ اعانه ها صرفا بدون قید سال بوده و سال اونها در پشت بلیت ها درج می شده و از  35 ،سال هم در کنار تاریخ بلیت درج می شد.

 

 



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب